I dislike landscapes. I only like people, and plastic flowers

Decía Susan Sontag que “Hoy todo existe para acabar en una fotografía.” ¡Y qué razón llevaba!

Un ejemplo: la madre de todas las redes sociales, es decir, Facebook, recibe cada día la friolera de 250 millones de fotografías. Si dividimos, nos encontramos con 10’4 millones por hora, 174.000 por minuto y 3.000 por segundo.

Otro ejemplo de la afición por inmortalizar cada momento de nuestra vida: al archiconocido portal Flickr se suben diariamente 5 millones de imágenes, lo que supone que cada segundo nos encontraremos con 60 fotografías nuevas en dicha página.

Más datos: se estima que “alrededor de 2’5 millones de personas poseen hoy en día una cámara de fotos” (yo, sin ir más lejos, tengo cuatro). Si cada persona tomase de media anualmente unas 150 fotos, la cifra al finalizar el año sería asombrosa: 375 mil millones de fotografías. En la actualidad, cada dos minutos  se toman tantas fotos como lo hizo toda la humanidad en 1800. Me levanto, voy al baño, y cuando regreso ya se ha cuadriplicado el número de imágenes captadas por las cámaras fotográficas en 1800.

Sin ir más lejos, quien suscribe hoy envió 5 fotografías a Facebook. Y otras tantas (40 imágenes) a su página Web personal. Amén de la fotografía que acompañará este texto, obvio.

Dónde, cuándo, por qué, cómo y con quién. Nos (me) encanta recordar momentos. Y una imagen conseguirá que dichos recuerdos sean más intensos. Una fotografía es una prueba fehaciente de nuestro paso por el mundo. De nuestra existencia y de aquello que deseamos que perdure. Porque como bien explicaba Sy Parrish (Robin Williams, en Retratos de una obsesión): “Y si estas imágenes tienen algo importante que decir a las generaciones futuras, es lo siguiente: Yo estuve aquí, yo existía, yo era joven, yo era feliz, y alguien se preocupó lo suficiente por mí en este mundo para sacarme una foto.” Querido Parrish, yo seguiré preocupándome.

 
Nota: Ilustraciones obtenidas de 1000memories

ENGLISH VERSION

Susan Sontag said “Today everything exists to end in a photograph.” She was right.

An example: the mother of all the social networks, Facebook, receives every 250 million photos. If we divide, we find 10’4 million per hour, 174.000 per minute and 3.000 per second.

Another example of the hobby to immortalize each moment of our lives: we upload 5 million images per day to the portal named Flickr, which means that every second we find 60 new photos on that page.

More information: it’s estimated that 2’5 billion people in the world today have a digital camera (I’ve four). If everyone would take  approximately 150 photos, at year end the amount would be staggering: 375 billion photographs. Every 2 minutes today we snap as many photos as the whole of humanity took in the 1800s. I get up, go to the bathroom and on his return he has quadrupled the number of images captured by the cameras in 1800s.

I’ve sent today five pictures to Facebook. And many others (40 images) to my personal website. Aside from the photograph that accompanies this text, obviously.

Where, when, why, how and with whom. We (me) love to remember our moments. A picture achieves  these memories intensely. A photograph is proof of our passage through the world. Of our existence and of what we desire to perdure. Because, as Sy Parrish explained (Robin Williams, at One Hour Photo) “And if these pictures have anything important to say to future generations, it’s this: I was here. I existed. I was young, I was happy, and someone cared enough about me in this world to take my picture.” Dear Parrish, I’ll keep caring about it.

Acerca de Biel Calderon

“Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me … Going to bed at night saying we’ve done something wonderful… that’s what matters to me” (Steve Jobs) Born in Mallorca, 1983. 18 years later I moved to Madrid to study BA Political Science, 2001-2006. I wanted to be a photographer. In 2007 I graduated MA Asian and Pacific Studies, Barcelona. I wanted to be a photographer. Finally, in 2007 I graduated MA Photojournalism. Since then I have collaborated with digital magazines, NGO’s and newspapers. And I became a photographer. Recently I have been exploring Multimedia Journalism along side my photography in order to test new ways of storytelling. Currently based in Bangkok.
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